Jesienna depresja – częsta dolegliwość

Jesienna depresja to częsta dolegliwość.

Właśnie rozpoczęła się jesień. Dni robią się coraz krótsze i coraz mniej słoneczne. W najbliższych miesiącach możemy spodziewać się głównie szarówki i wilgoci. Taka pogoda nie sprzyja dobremu samopoczuciu. W październiku , listopadzie, grudniu, najczęściej zapadamy na różne infekcje, męczą nas przeziębienia i ogólne osłabienie organizmu. Dodatkowo również psychicznie czujemy się gorzej. Częściej doskwiera nam przygnębienie, brak motywacji do działania, apatia, a niektórych z nas nawet przestają cieszyć rzeczy, które do tej pory sprawiały im przyjemność, odczuwają ogólny bezsens i wszystko widzą w czarnych barwach. Tak nasilone objawy przygnębienia w tym okresie roku mają swoją fachową nazwę jest to jesienna depresja .

Jesienna depresja – gdzie szukać przyczyn?

Przyczynę tej choroby naukowcy znajdują w niedoborze światła słonecznego. Organizm ludzki zwyczajowo wytwarza w ciemności hormon zwany melatoniną, dlatego na przykład łatwiej nam jest zasnąć w nocy. Jednakże podczas jesiennych pochmurnych dni nadmiar tego hormonu nie wpływa na nas dobrze – sprawia, że czujemy się ospali, zmęczeni i apatyczni. Tak dzieje się bez względu na ilość przespanych godzin w nocy. Naprawdę nie jest łatwo przestawić się po lecie , kiedy to codziennie dostawaliśmy wręcz nadmierną dawkę słońca, które działało na nas aktywizująco i wpływało na dobry humor, na jesienny tryb, kiedy to słońce pojawia się na niebie tak rzadko i świeci z dużo mniejszą intensywnością.

Na szczęście jesienna depresja jest zazwyczaj łatwa do złagodzenia.

Jedynie poprzez zmianę nawyków i stylu życia, choć zdarzają się przypadku wymagające wspomagania farmakologii. Jednak standardowa pomoc w przypadku objawów o łagodnym i średnim nasileniu to przede wszystkim terapia światłem, zwana fototerapią. Ma ona na celu właśnie uzupełnienie niedoboru światła poprzez dostarczenie podczas kilkudziesięciu sensów światła o właściwościach leczniczych.
Warto również wspomagać walkę z jesienną depresją za pomocą wysiłku fizycznego, dzięki któremu w organizmie wzrasta produkcja endorfin zwanych hormonami szczęścia. Można więc się zapisać na jakieś grupowe zajęcia, przykładowo aerobik lub chodzić na basen. Również częste spacery na świeżym powietrzu przyniesie nam dużo pożytku i poprawi samopoczucie. Szczególnie w te dni, kiedy można złapać, choć odrobinę promieni słonecznych warto wyjść na spacer.

Zagrożeni jesienną depresją ludzie powinni przywiązywać dużą wagę do sposobu odżywiania się, gdyż każdy niedobór witamin lub minerałów pogarsza objawy depresyjne. Tak więc trzeba zadbać o to, żeby codzienna dieta była bogata w różnorodne warzywa oraz owoce . Nie zaszkodzi wspomóc się zestawami witamin .
Jesienna depresja może dopaść każdego, dlatego warto jest dbać o siebie niezależnie od tego czy mamy skłonności do sezonowej apatii, czy też nie. Jednak ci z nas, którzy co roku muszą mierzyć się z obniżonym nastrojem powinni szczególnie zadbać o siebie, nastawić się na zajmowanie się wszystkim, co sprawia nam przyjemność, aby przeżywać jak najwięcej miłych chwil dla zrównoważenia jesiennych smutków.

No votes yet.
Please wait...

Leave a comment

Your email address will not be published.


*